BRAND

top&img_monccca

MONACCA プロジェクト

「モナッカ」は2003年高知県馬路村の杉の間伐材から生まれたインテリア雑貨ブランドです。杉は日本で最もポピュラーな木材で、成長が早いことから1940年代に国の林野事業の一環で地方の多くの場所に植林されており建築材料として普及してきました。ここ馬路村でも従来からあるヤナセ杉の植林を進めてきました。
しかし、一度植林された杉も良質な木材を作るには管理をしていかなくてはなりません。管理をされていない森は木が密生し日差しが入らず、木の生育を阻害し森林資源そのものを衰弱させてしまいます。そのためには木を定期的に間引く作業が必要です。この間伐作業では多量に間伐材料が発生し、そのまま放置されることもありました。間伐材でも良質な木の本質は変わることがありません。
馬路村ではエコロジーの観点からこの素材を見直し、(株)エコアス馬路村を設立。杉材の可能性に取り組むリユース事業を進めています。

“MONACCA” is a brand name for products made of thinned Japanese cedar in Umaji Village, Kochi Prefecture in Japan.Cedar is the most popular tree in Japan and it has been widely used as building materials since the 1940′s governmental forestation project. Umazi Village was one of the many places of forestation and their traditional “Yanase”cedars were planted. In order to obtain good quality timber the maintenance of forests is absolutely necessary.If the forest is too dense, the trees’ growth will be stunted due to the lack of sun-light and forest resources will be damaged.To avoid this, it is necessary to thin the forest regularly.As a result of tree thinning a lot of thinned wood used to be left in the forest. However, thequality of these trees are good as well.
Umazi Village took another look at this matter from an ecological viewpoint and established ECOASU UMAZIMURA Inc. in order to carry out a reuse project exploring the feasibility of cedar wood.

website | monacca.jp

Online Store

02top&img_monccca